Пам'ятки
Як скласти історичне повідомлення
Аналізувати історичні факти і події – це значить:
• Визначити час (хронологічні рамки), до якого вони відносяться.
• Назвати характерні риси історичних фактів, подій.
• Виділити в цьому переліку головні та другорядні риси (головні – ті, без яких дані факти чи події втрачають свою значимість).
• Визначити, чи існує зв′язок між фактами, подіями (причина – наслідок).
• Дайте оцінку (значення) подіям, фактам для подальшого історичного розвитку.
• Висновки повинні відноситись до головного в аналізі і мають бути тісно пов′язані з аналізом раніше розглянутого історичного матеріалу. Порівняти висновки з висновками підручника.
Аналіз → оцінка (значення) → висновок
Схема аналізу історичних фактів, подій, явищ та процесів
Історичний факт – першоцеглинка історичних знань. Він непотворний, як неповторні простір і час, де він протікає, оскільки вони перебувають у постійному русі.
Історична подія – сукупність логічно завершених та обмежених у просторі й часі історичних фактів.
Історичне явище – комплекс аналогічних історичних фактів або їх ознак, які зберігалися чи зберігаються протягом певного часу та в певному просторі (території).
Історичний процес – ланцюг взаємопов’язаних у часі й просторі причинно-наслідковими зв’язками історичних подій і явищ:
• коли відбувалися чи проходили ці факти, події, явища чи процеси;
• де вони проходили;
• за яких історичних обставин вони проходили; які події пройшли напередодні;
• який розвиток вони отримали надалі;
• яка соціальна верства чи верстви були основними учасниками події;
• яку роль відіграли тут історичні особи та чиї інтереси вони відображали;
• який слід залишили ці факти, події чи процеси в історії регіону, країни чи світу;
• випадковим чи закономірним був саме такий перебіг подій та які вони мали наслідки;
• які альтернативи розвитку існували за тих історичних умов; а як би повелися Ви за таких умов?
Схема аналізу подій з хронологічної точки зору (локалізація подій у часі)
• коли пройшли ці події, як довго вони тривали, в якій послідовності проходили;
• на який період історії людства вони припадають;
• як ця подія співвідноситься з іншими подіями чи процесами;
• як ця подія кореспондується з однотипними подіями чи процесами вітчизняної та регіональної історії;
• складання хронологічних чи синхроністичних простих чи складних таблиць.
Схема аналізу історичного документу
• ХТО АВТОР ЦЬОГО ДОКУМЕНТУ? ЧИЇ ІНТЕРЕСИ ВІН ЗАХИЩАЄ?
• ПРО ЩО РОЗПОВІДАЄТЬСЯ В ДОКУМЕНТІ? ЯКА СТОРОНА ПОДІЇ ЧИ ЯВИЩА ЗАМОВЧУЄТЬСЯ?
• КОЛИ НАПИСАНИЙ ЦЕЙ ДОКУМЕНТ? ЯК МОГЛИ ВПЛИНУТИ НА НЬОГО АВТОРИ, ІСТОРИЧНІ ПОДІЇ ЧИ ЗАГАЛЬНА СИТУАЦІЯ В ЦЕЙ ПЕРІОД?
• ДЕ ВІДБУВАЛАСЯ ПОДІЯ, ПРО ЯКУ ЙДЕТЬСЯ В ДОКУМЕНТІ?• ЯКИМИ МОТИВАМИ КЕРУВАВСЯ АВТОР ДОКУМЕНТУ?
• ЯК ЦЕЙ ДОКУМЕНТ КОРЕСПОНДУЄТЬСЯ З ІНШИМИ СВІДЧЕННЯМИ ПРО ЦІ ФАКТИ, ПОДІЮ, ЯВИЩЕ ЧИ ПРОЦЕС?
Як працювати з історичним документом
1. З'ясуйте походження документа.
1.1. Хто його автор? Чиї інтереси захищає?
1.2. Як могли вплинути на автора історичні події чи загальна ситуація в цей період?
1.3. За яких історичних обставин він з'явився?
1.4. Що являє собою документ за змістом і формою (опис історичної події сучасником, оцінка події істориком, законодавчий акт...)?
1.5. Про що розповідається в документі? Яка сторона подій чи явища замовчується?
1.6. Які почуття викликає документ у читачів?
1.7. Що вас здивувало в цьому документі, а що вразило?
2. З'ясуйте, яке завдання до документа ви повинні виконати і що для цього потрібно.
2.1.Якщо документ має поглибити ваші знання про якесь історичне явище, подію чи особу, пригадайте, що вам уже ві про це.
3. Прочитайте текст документа, визначте значення понять і термінів, що містяться в ньому.
Як аналізувати історичне джерело
1.Оберіть спосіб роботи: перегляд, читання, вивчення.
• Ознайомтесь із джерелом, визначте: автора, співавтора, учасників його підготовки; час і місце створення тексту (за його змістом); як вплинули історичні умови на його створення.
• Визначте: джерела інформації, що вивчається; мету автора (ів) тексту .
2.Визначте:
вид джерела (лист, щоденник, архівний документ тощо);
що собою являє цей текст: поданий повністю чи уривок;
про що йдеться в даному тексті.
3. Вивчіть та проаналізуйте зміст текст:
спробуйте зрозуміти, виділити його основні положення;
подумки поділіть зміст тексту на змістові частини, виділіть головні думки кожної частини;
під час вивчення тексту формулюйте головні думки джерела й записуйте їх у вигляді тез або цитат, ключових слів.
4. Оцініть ступінь достовірності викладених у тексті відомостей:
чи є автор безпосереднім свідком того, про що пише;
первинність або вторинність інформації.
5. Визначте:
чи є автор представником нової точки зору або він пропонує ексклюзивний погляд на події; в яких ситуаціях можна використовувати цю інформацію.
Виявіть значення та інформацію, що в ньому міститься, для сучасності та для кожного з нас.
Дайте узагальнюючу оцінку даного джерела.
Складання історичного портрету
• Історичні умови, виклики та вплив оточуючого суспільного середовища на формування особистості історичної постаті. Особистісні якості історичного діяча та умови їх становлення та формування.
• Цілі діяльності та можливості їх досягнення.
• Якими засобами та шляхами досягається поставлена мета.
• Основні результати діяльності історичної особи для регіону, країни чи світу.
• У чому значення діяльності цієї особистості.
• Яке Ваше ставлення до цієї особи як людини та як історичного діяча?
Пам'ятка "Як працювати з історичною картою"
1. Прочитати назву карти.
2. Ознайомитись з легендою.
3. Знайти на карті саме ті умовні позначки, які необхідні під час розгляду конкретного питання.
4. Порівняти здобуту інформацію з матеріалами підручника.
«Правила роботи з картою»
Щоб карта «заговорила»:
- прочитайте назву карти; зверніть увагу, чи той це період, що вас цікавить;
-знайдіть легенду карти, яка містить умовні позначки, що використані для зображень на цій карті; уважно ознайомтесь із ними;
-відшукайте на карті умовні позначки, зазначені у легенді; детальніше зупиніться на тих, які вам необхідно при відповіді на конкретне запитання;
- показуючи кордони держави, її необхідно описати – назвати річки, моря, гори і т. ін.;
- показуючи на карті місто чи село, обов’язково зверніть увагу на його місцезнаходження лежить (місто Київ лежить на берегах Дніпра);
- запам’ятайте, що верхня частина карти – це напрям на північ, нижня – на південь.
- при роботі з настінною картою необхідно стояти ліворуч від карти, у правій руці тримати указку, щоб не закривати карту.
Пам'ятка "Як працювати з контурною картою"
1.Заповнюйте контурну карту після вивчення конспекту та відповідного параграфа підручника.
2.Читайте підручник вдумливо, намагайтеся запам'ятати назви історичних областей, місця битв тощо.
3. Виконуйте завдання в контурній карті послідовно.
4. Не заповнюйте контурну карту механічно, під час нанесення відповідних позначок намагайтеся пригадати суть подій та їхні наслідки.
Робота з картою
Намалюйте умовні позначки, якими користуються, щоб показати:
1. Дві різні території або держави.
2.Перехід певного району від однієї держави до іншої.
3. місця битв.
4. Пересування військ або народів.
5. Кордони держав.
6. Міста.
Характеристика пам'яток культури
- Визначити пам'ятку культури: літератури, музики, образотворчого мистецтва, архітектури, скульптури.
- До якого історичного періоду відноситься та чи інша пам'ятка культури.
- Хто автор цієї пам'ятки? Що тобі відомо про нього?
- Назви характерні риси пам'ятки: тема; стиль та інше.
- Дайте оцінку пам'ятці.
Як аналізувати історичну карикатуру
- Чи можете ви впізнати персонажів, зображених на карикатурі?
- Якщо це реальні люди, то назвіть їх і те, яке місце вони посідали в суспільстві на час створення карикатури.
- Перевірте дату створення карикатури. Якій події присвячена карикатура?
- Що ви знаєте про події, а також про персонажів, зображених на карикатурі?
- Що означає підпис під карикатурою? Він смішний чи іронічний?
- Якими засобами досягається той чи інший ефект?
- Персонажі на карикатурі зображені позитивно чи негативно?
- Наскільки ефективна карикатура у досягненні своєї мети?
- Чи змінила дана карикатура вашу оцінку про осіб, яких зображено на карикатурі?
СХЕМА АНАЛІЗУ ПОДІЙ З ХРОНОЛОГІЧНОЇ ТОЧКИ ЗОРУ
(ЛОКАЛІЗАЦІЯ ПОДІЙ У ЧАСІ)
*коли пройшли ці події, як довго вони тривали, в якій послідовності проходили;
*на який період історії людства вони припадають;
*як ця подія співвідноситься з іншими подіями чи процесами;
*як ця подія кореспондується з однотипними подіями чи процесами вітчизняної та регіональної історії;
*складання хронологічних чи синхроністичних простих чи складних таблиць.
*правильно займіть позицію біля карти (так, щоб не заступати природне освітлення карти);
*запам'ятайте, що коли ви стоїте навпроти карти, наверху буде північ (південь – унизу), а зліва – захід (відповідно,
справа – схід); навчіться читати легенду карти – її умовні позначення. При всій різноманітності карт однотипні
факти, події та явища – кордони та столиці, райони повстань, напрями головних ударів і місця битв тощо – зображуються на них схожими позначками;
*зверніть увагу на написи, діаграми, таблиці, портрети, рисунки, які є на карті, і ви зрозумієте, що є резон у
твердженні „Карта – це державна шпаргалка”;
працюючи з контурною картою, користуйтеся кольоровими олівцями, робіть умовні позначення;
*на дрібномасштабних картах окремі позначки робіть цифрами, які включайте в умовні позначення, це впливатиме на естетику виконаної Вами
роботи.
Види роботи з текстом підручника як джерелом інформації
*читання мовчки або вголос;
*виписування дат;
*складання хронологічних таблиць;
*робота з термінами, географічними назвами, висновками;
*виписування імен історичних персоналій;
*відбір історичних фактів для доведення окремих суджень;
*формулювання висновків на основі прочитаних фрагментів тексту; конспектування;
*складання плану чи тез.
Вміння висловлювати власну думку при обговоренні історичних питань, усне рецензування відповідей інших учнів·
Уважно слухай відповідь товариша.· Бери участь в обговоренні, доповнюй, виправляй помилки, неточності.
· Дай оцінку, наскільки повною була відповідь; чи вірно викладено факти, чи була відповідь послідовною.
СКЛАДАННЯ ПЛАНУ
*Уважно прочитайте назву теми плану, текст параграфу.
*Спробуйте засвоїти зміст матеріалу в цілому.
*Відберіть тільки той текст, який висвітлює тему, за якою потрібно скласти план.
*3апишіть головні, на Ваш погляд, думки тексту – це і будуть орієнтовні пункти Вашого плану.
*Добре продумайте, сформулюйте й запишіть ці головні думки. Це буде простий план теми.
*Якщо план складний, виділіть провідні (дві-три) ідеї та спробуйте перегрупувати матеріал таким чином, щоб він відповідав цим ідеям.
*3найдіть дані, які розкривають кожну з виділених вами головних ідей, і запишіть їх у вигляді підпунктів плану.
*Перевірте, чи розкриває план тему, чи є у ньому своя логіка й завершеність, яка дозволить Вам краще засвоїти матеріал.
*Пам'ятайте! Структурно план поділяється на вступ, основну частину та висновки.
Конспектування
*Кілька разів прочитайте текст, постарайтеся засвоїти його зміст в цілому.
*Розділіть текст на окремі блоки (відносно самостійні частини).
*Зробіть аналіз кожної із частин, виділивши в ній головне.
*Сформулюйте тези і випишіть вислови, які їх аргументують.
*Запишіть основні положення та ідеї тексту або почутої інформації.
Схема характеристики історичної особи
*Історичні умови, виклики та вплив оточуючого суспільного середовища на формування особистості історичної постаті. Особистісні якості історичного діяча та умови їх становлення та формування.
*Цілі діяльності та можливості їх досягнення.
*Якими засобами та шляхами досягається поставлена мета.
*Основні результати діяльності історичної особи для регіону, країни чи світу.
*У чому значення діяльності цієї особистості.
*Яке Ваше ставлення до цієї особи як людини та як історичного діяча?
АФОРИЗМИ НА УРОКАХ ІСТОРІЇ
• ІСТОРІЯ - СВІДОК МИНУЛОГО, СВІТЛО ІСТИНИ, ЖИВА ПАМ’ЯТЬ.
• ІСТОРІЯ - ЖИТТЯ ПАМ’ЯТІ.
• ІСТОРІЯ - ЦЕ СВІДОК ЧАСУ, УЧИТЕЛЬКА ЖИТТЯ.
• НЕ ЗНАТИ ІСТОРІЇ - ОЗНАЧАЄ ЗАВЖДИ БУТИ ДИТИНОЮ.
ЦИЦЕРОН
• ІСТОРІЯ - НАЙВИЩИЙ УЧИТЕЛЬ, В ЯКОГО НАЙГІРШІ УЧНІ.
І. ГАНДІ
• ІСТОРІЯ - ЦЕ НАСАМПЕРЕД МУЗА.
• ІСТОРІЯ - ЦЕ НАУКА ПРО ТЕ, ЧОГО ВЖЕ НЕМА Й НЕ БУДЕ.
П. ВАЛЕРІ
• ІСТОРІЯ - ЦЕ НАУКА, ЩО ВИВЧАЄ МИНУЛЕ ЛЮДСТВА В УСІЙ ЙОГО КОНКРЕТНОСТІ Й РІЗНОМАНІТНОСТІ.
• ІСТОРИК - ЦЕ ЗВЕРНЕНИЙ У МИНУЛЕ ПРОРОК.
Ф. ШЛЕГЕЛЬ
• ІСТОРИК - ЦЕ НЕРІДКО ЖУРНАЛІСТ, ЗВЕРНЕНИЙ У МИНУЛЕ.
К. КРАУС
• ІСТОРІЯ ВЧИТЬ ЛИШЕ ТОГО, ЧОГО ВОНА НЕ НАВЧИЛА НАРОДИ.
ГЕГЕЛЬ
• ІСТОРІЯ ЗМУШЕНА ПОВТОРЮВАТИСЬ, ТОМУ ЩО НІХТО ЇЇ НЕ СЛУХАЄ.
Л. ПІТЕР
• ІСТОРІЯ - СКАРБНИЦЯ НАШИХ ДІЯНЬ, СВІДОК МИНУЛОГО, ПРИКЛАД І ПОВЧАННЯ ДЛЯ СЬОГОДЕННЯ, ЗАСТЕРЕЖЕННЯ ДЛЯ МАЙБУТНЬОГО.
М. СЕРВАНТЕС
• ПЕРЕМОЖЦІ І ПЕРЕМОЖЕНІ МАЮТЬ З ІСТОРІЇ РІЗНІ УРОКИ.
В. ШВЕБЕЛЬ
• ЖИТТЯ ГЕРОЇВ ЗБАГАТИЛО ІСТОРІЮ, А ІСТОРІЯ ПРИКРАСИЛА ПОДВИГИ ГЕРОЇВ.
Ж. ЛАБРЮЙЕР
• ІСТОРІЯ - НАШІ КОРЕНІ. БЕЗ НИХ НЕ МОЖЛИВЕ ЖИТТЯ СЬОГОДНІ І В МАЙБУТНЬОМУ.
М. АМОСОВ
• НАВІТЬ БОГИ НЕ МОЖУТЬ ЗМІНИТИ МИНУЛЕ.
АГАФОН
• ЖОРНА ІСТОРІЇ ВИРОБЛЯЮТЬ ПИЛ ВІКІВ.
І. ІВАНЮК
• МИ ЗАХОПЛЮЄМОСЯ СТАРОВИНОЮ, АЛЕ ЖИВЕМО СУЧАСНІСТЮ.
ОВІДІЙ
• В ІСТОРІЇ ЗА ВСЕ ВІДПОВІДАЮТЬ НАЩАДКИ.
В. КОНЯХИН
• УВІЙТИ ДО ІСТОРІЇ ВАЖЧЕ, НІЖ ПОТРАПИТИ В НЕЇ.
В. ДОМИЛЬ
• МИНУЛЕ ВЧИТЬ СЬОГОДЕННЯ НЕ ПОВТОРЮВАТИ ПОМИЛОК У МАЙБУТНЬОМУ.
Л. ЛЕОНОВ
• МУДРІСТЬ Є ДОНЬКА ДОСВІДУ.
ЛЕОНАРДО ДА ВІНЧІ
• ВСЕСВІТНЯ ІСТОРІЯ Є СУМОЮ ВСЬОГО ТОГО, ЧОГО МОЖНА БУЛО Б УНИКНУТИ.
Б. РАССЕЛ
• ЗАВЖДИ ПАМ’ЯТАЙ МИНУЛЕ.
СТАЦІЙ